Digitaal Onboarden

  • Gepubliceerd op 17 april, 2020

Het coronavirus zou dit proces versnellen, maar gebeurd dit in de praktijk ook daadwerkelijk?

Het openen van een zakelijke bankrekening was vroeger vooral een formele aangelegenheid. Je ging naar de lokale bank in je beste kledij met onder je arm alle benodigde paperassen. Na een uitvoerig gesprek en kennismaking ging je terug naar de zaak in afwachting van goed nieuws en een nieuwe bankrekening.
Tegenwoordig gaat het gelukkig allemaal wat sneller en vinden de meeste acties online plaats. Zelfs het verifiëren van een identiteit maakt tegenwoordig onderdeel uit van het digitaal onboarden.
Bij ons is er op dat vlak niet veel veranderd met de komst van het coronavirus.
Waar we wel een versnelde vooruitgang zien van dit proces is vooral bij de financiële instellingen in de Aziatische landen. Alles wordt hier er aan gedaan om zoveel mogelijk fysiek contact te vermijden. Gescande documenten worden steeds vaker goedgekeurd ten opzichte van een origineel exemplaar en ook een identiteit verificatie middels een videoconferentie is al vrij standaard geworden.

De Duitse toezichthouder van de financiële markten, BaFin, ondersteund echter sinds 2014 al het fenomeen videoverificatie. In andere landen zien we juist in de afgelopen maanden een versnelling van dit proces. RBI (Reserve Bank of India) bijvoorbeeld, doet dit pas sinds januari 2020.

Toeval of niet, het is een positieve ontwikkeling die zich hopelijk na het corona tijdperk ook doorzet.